Home.Waarom meten.Hoe meten.Leren meten.Kennis delen.
Stap 6: De streefnorm

Een streefnorm is de norm waarnaar je streeft. Als je een congres organiseert voor ten minste 100 deelnemers, Dan is het aantal deelnemers een indicator, je meet door te tellen (1 x vooraf, indien aangemeld wordt) en dan is 100 de streefnorm.

Als je een clienttevredenheid nastreeft van ten minste een 7,5, dan is 7,5 de streefnorm. Als je bij een onderzoek stelt dat 80% van de respondenten tevreden moet zijn, dan is 80% van de respondenten je streefnorm.

Het is belangrijk om een streefnorm te formuleren, want dan heb je een doel om na te streven. Eveneens evalueer je aan het einde van het project of activiteit of je de streefnorm hebt gehaald. Als je geen norm bepaalt, valt ook moeilijk te zeggen of je je doel dus bereikt hebt.

Nadat je gemeten hebt, is het tijd om te bekijken of je je doelen (streefnormen) behaald hebt. Heb je ze gemakkelijk of totaal niet behaald? Dan vraag je je af of je je streefnormen reëel gesteld hebt. Stel voor een volgende keer je streefnormen bij en zo werk je toe naar reële normen.

Tip: iedereen wil bij de eerste keer meten een perfecte meetset hebben. Het gaat beter als je streeft naar ‘goed’, later kan je altijd nog verbeteren.